יום ראשון, 8 ביולי 2012

אלן טיורינג

אני לא יודע כמה מהקוראים, ידידיי האספנים, למדו מדעי המחשב אבל כבוגר אני יכול לומר שדמות אחת ליוותה אותי מאז. אומנם לא הדמות עצמה אלא מושגים, תיאוריות ושם פרס חשוב שקרוי על שמו. ב-23 ביוני מלאו לאלן טיורינג 100 שנים להולדתו. הארוע צויין במקומות רבים והלוגו של גוגל (שקרוי "דודל") הוחלף במיוחד לציון היום במיני-משחק חביב שמציג מכונת טיורינג - פרי מוחו הגאוני של אלן. עבור אלו שלא שמעו את השם חשוב לומר שהבחור הגאון עיצב במקוריות מחשבתו את העולם המודרני בו אנו חיים היום. לציון ארוע זה אצטרף גם אני עם סריקה של הנפקות עולמיות לזכרו של אלן טיורינג עם רקע היסטורי קצר על האדם ופועלו.

קונטרס לזכרו של טיורינג, בריטניה, 1999
בקונטרס מצויינות נקודות חשובות בחייו של טיורינג


אלן טיורינג נולד בלונדון ב-23 ביוני 1912. הוא למד מתמטיקה באוניברסיטת קיימברידג' ובשנת 1934 העלה לראשונה את הרעיון של מכונה תיאורטית הנקראת כיום מכונת טיורינג. חשוב לציין שרעיון המכונה התאורטית עלה במוחו של טיורינג בתקופה בה מחשבים עדיין לא הומצאו ומכאן מקוריותו היוצאת דופן. המוטיבציה הראשונית של הגיית הרעיון היתה עבור פתרון בעיות מתמטיות.

סיינט וינסנט, 13/3/2000
טיורינג כשברקע מערכת ספרות בינאריות


טיורינג המשיך את לימודיו בארה"ב וחזר לבריטניה ב-1938 כשתואר דוקטור באמתחתו. לחזרתו למולדת היתה משמעות מיוחדת שכן טיורינג הוביל את המאמץ לפיצוח צופן המסרים שהיה בשימוש הצבא הנאצי - האניגמה. לפיצוח הצופן היכולת לפענח ולהבין מסרים ששודרו בתוך הצבא הנאצי היתה חשיבות רבה ביותר בקרב צבאות הברית ובקיצור משך המלחמה.

סיינט הלנה, 15/7/2005
סדרה לציון 60 שנה לתום מלחמת העולם ה-II
אלן טיורינג עם מכונת ההצפנה "אניגמה"


בתום מלחמת העולם השנייה חזר טיורינג לאקדמיה ועזר בפיתוח תוכנה לאחד המחשבים הראשונים בעולם. בהמשך הוא המשיך לתרום למחקר התאורטי והיה חלוץ בתחום הבינה המלאכותית. מבחן טיורינג הוא כינוי למבחן שהציע אלן טיורינג בשנת כדרך לבדוק האם למכונה (מחשב/תוכנה) יש בינה מלאכותית. טיורינג הציע מבחן זה כתחליף לשאלה הטעונה רגשית והעמומה במקצת, האם מכונות מסוגלות לחשוב?

בריטניה, 23/2/2012
בול לזכרו עם ה-"בומבה" - המכונה לפענוח צפני אניגמה
חייו הסתיימו בצורה טראגית ועצובה ביותר. טיורינג נעצר ב-1952 בבריטניה במה שהיה בזמנו פשע חמור - היותו הומוסקסואל. בגזר הדין של משפטו ניתנה לו האפשרות לבחור בין עונש מאסר לבין טיפול הורמונלי, וטיורינג בחר באפשרות השנייה. הטיפול כלל זריקות הורמונים נשיים, על מנת לדכא את יצרו המיני. טיורינג שם קץ לחייו כעבור שנתיים, ב-7 ביוני 1954, ככל הנראה בשל תופעות הלוואי של ההורמונים. דו"ח המשטרה מתאר שהוא נמצא מת במיטתו כשלצידו תפוח עץ נגוס מלא בציאניד.

גינאה, 2008

גינאה, 2008


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה