יום שבת, 16 ביוני 2012

טרי מהשדה

עונות השנה מביאות עמן מגוון של פירות וירקות אל השווקים המקומיים ואל הגינה שלנו. מגוון רחב של ירקות עשו דרכן גם אל הבולים מתחילת השנה. בפוסט זה אציג חלק מהנפקות אלו.

דואר צרפת הנפיק לאחרונה קונטרס של 12 בולים הנדבקים מעצמם שמציגים תמונות של ירקות מקומיים. ההנפקה מה-13 ליוני מכילה בולים של ארטישוק, ברוקולי, שעועית ירוקה, דלעת, פלפלים ירוקים וחריפים, כרישה, חסה, שעועית, כרוב לבן וקישואים. הבולים ללא ערך והם משמשים למשלוח "דואר ירוק" של מכתבים במשקל של עד 20 גרם. מה הכוונה בדואר ירוק? ובכן, אין הכוונה לצבע המעטפה או הבול אלא לאופי העברת המכתב ליעדו. שירות הדואר הצרפתי הציג שירות זה בשנת 2011 כחלק ממגמה ירוקה של שמירה על איכות הסביבה. בשירות זה שולח המכתב רוכש "בול ירוק" במחיר שהוא מעט יקר יותר ממחירו של בול רגיל למשלוח פנים ארצי בצרפת ובתמורה מובטח שמכתב הנושא בול כזה לא יעשה את דרכו בדרך האוויר. לפי הודעת הדואר הצרפתי הובלה קרקעית היא ידידותית יותר לסביבה. כמובן שיש להתייחס לכך כאקט שיווקי ותו לא שכן מידת ההשפעה של משלוח מכתבים כאלו על הפחתה של מספר הטיסות מוטלת בספק. כמו כן, על שולח המכתב ומקבלו לקחת בחשבון שזמן המשלוח יהיה מעט ארוך יותר (עד 48 שעות) ממשלוח רגיל.

קונטרס ירקות, צרפת, 13/6/2012

שירות הדואר של הונגריה מנסה לפתות תיירים עם פלפלים אדומים. הונגריה הנפיקה שני בולים עם עריכים של 235 פורינט ב-9 למאי 2012 כחלק מהנפקה בינלאומית אירופאית תחת הנושא ביקור (Visit). שני הבולים מציגים את סיומת כתובות האינטרנט של הונגריה (HU.). על האחד הנקודה והאות H ממולאים בפלפלים אדומים והאות U ממולאת בפלפלים ובענבים ירוקים. בבול האחר הסיומת האינטרנטית מכילה פריטים מספריית Pannonhalma Archabbey שבמדינה. הבולים מופיעים זה לצד זה (se-tenant) בגליונית של ארבעה בולים.

הונגריה, 9/5/2012

גרינלנד הציגה סדרות חדשות של בולים ב-7 למאי השנה שמתרכזות בנושאים של חלקאות מודרנית. הסט הראשון כולל שני בולים: הבול הראשון, בעל עריך של 49 קרונות דניות, מציג גידול בקר והבול השני, בעל עריך של 75 קרונות, מציג שדה של תפוחי אדמה - ירק שמהווה גידול עיקרי של האי.

חקלאות מודרנית, גרינלנד, 7/5/2012

רק מספר ימים קודם, ב-4 למאי, רומניה הנפיקה שלושה בולים לקידום אורח חיים בריא באמצעות אכילה של ירקות ופירות. ההנפקה החדשה לוותה בהכרזה שתוכנה (בתרגום חופשי): "צריכה של ירקות לא רק מבטיחה את ההגנה של גוף האדם אלא אף מונעת מספר מחלות. ויטמינים רבים, כגון ויטמין C וויטמינים מקבוצה B מצויים בירקות. הירקות מכילים סיבים תזונתיים טבעיים שמשפיעים בצורה חיובית על מצב בריאותי כללי...". שלושת הבולים מסדרת קמפיין זה מציגים מגוון של פלפלים, עגבניות, שום, אפרסקים ותפוחים. הבולים הופיעו בצורה של שלושה גליונות אחידים נפרדים של 28 בולים או כגליון מזכרת המכיל את שלושת הבולים.

לחיות בריא, רומניה, 4/5/2012

שוק הירקות הוא אחד ומארבעת הבולים שהנפיקה סינגפור ב-18 לאפריל בסדרה המציגה שווקים מקומיים. הבולים האחרים מציגים את השווקים של פירות, דגים ועופות. כל בול בעל עריך של 80 סנט.

שווקי אוכל טרי, סינגפור, 18/4/2012

ירקות לא משעממים כפי שזה נראה. שוויץ הציגה בסדרה משלה דווקא את הפרחים של צמחי הירקות בהנפקה מה-3 למרס השנה. הבול של 1.40 פרנק מציג את פרח העגבניה הצהוב. הסיפור הפיקנטי מאחורי בול זה נעוץ דווקא בתאור הבול שהגיע משירות הדואר השוויצרי. בתוך התאור המפורט של פריחתו של צמח העגבנייה מופיע עובדה מעניינת שטוענת שהעגבנייה היא פרי ולא ירק. במשך תקופה ארוכה, נטען שם, פרי העגבניה כונה תפוח אהבה או תפוח זהב. בארה"ב, בשנת 1893, נדרש בית המשפט הגבוה לסוגיה ופסק שהעגבניה היא דווקא בקטגוריה של ירקות ולא פירות. הבולים האחרים בסדרה מציגים פריחה של שעועית ובצל.

פריחת הירקות, שוויץ, 3/3/2012

2 תגובות:

  1. מקסים!
    ואיפה ישראל?
    הייתי מצפה שעם כמות החקלאים והגידולים על המפה הקטנטונת שלנו, כל הבולים יהיו עם תמונות של ענבים.
    אהבתי במיוחד את הרעיון הרומני לקידום אורח החיים הבריא, מקווה שמקדונלס לא ישתלטו על הרעיון הזה.

    השבמחק
    תשובות
    1. את צודקת דינה. יש בשנים האחרונות כמה סדרות ישראליות שהנושא המרכזי בהן הוא פירות וירקות ארצנו. אני אוסיף אותן לרשומה בעתיד.
      תודה.

      מחק