יום חמישי, 15 במרץ 2012

חתיכת אפס

הנה סיפור יוצא דופן על בול עם עריך 0 (אפס) שהיה תקף למשלוח מקומי בתוך הולנד ביום אחד בלבד - 29 ביוני 1998. 

מעט רקע - עד שנת 1989 שירות הדואר ההולנדי היה בבעלות הממשלה. בשנת 1989 חל שינוי מהותי כשהחברה PTT - Post, Telegraaf, Telefoon הופרטה ושינתה את שמה ל-KPN. אחרי זמן מה הגוף החדש ביקש להתפצל לשתי חברות שונות - הראשונה לשירותי דואר (PTT Post) והשניה לשירותי טלפוניה (PTT Telecom). בשנת 1998 תכננו להנפיק את חברת PTT Post בבורסה ההולנדית כשזו היתה עתידה להיות חברת הדואר הראשונה בעולם שנסחרת בבורסה.

כבר בשנת 1997 הוחל בקמפיין פרסום ארצי גדול שמטרתו להביא לידיעת הציבור את השינוי - הפיכתה של חברת הדואר לחברה ציבורית. אחת הפעולות באותו קמפיין היתה להעניק מתנה לכל בית בהולנד. בינואר 1998 ה-PTT שלח עדכון מחירי שירותים לכל הכתובות בהולנד.זהו לא מעשה יוצא דופן שכן חוברת מחירים כזו מחולקת בתחילת כל שנה קלנדרית חדשה ובתוכה פירוט של מחירים, מוצרים ושירותים שהדואר מציע. בדרך כלל החוברת מכילה הצעות מיוחדות, הנחות או קופונים ושאר מידע פרסומי. אלא שבשנה זו, בצידה הפנימי של חוברת העדכונים, הודבק גליון (תמונה למטה) עם בול ה-0 סנט. מיותר לציין שזהו סיוט של כל אספן בולים שכן הבול הודבק ללא זכות בחירה. בול זה היה בתוקף אך ורק ביום ההנפקה של חברת הדואר בבורסת אמסטרדם. באותו יום ניתן היה להשתמש בו למשלוח מכתב רגיל בהולנד כשמחיר משלוח כזה היה 80 סנט.  
הכל טוב ויפה אבל הבעיה היתה שתאריך ההנפקה לא היה ידוע בתקופת החלוקה וכאמור רק בתאריך זה ניתן להשתמש בבול למשלוח. נוצר מצב שבו אזרחים קיבלו בול שיום יכולת השימוש בו אינו ידוע! רק בתחילת יוני של אותה שנה הדואר הודיע שההנפקה תהיה ב-29 ביוני.

לא ידוע כמה עותקים מבול זה הודפסו אך משום שהוא נשלח לכל כתובת בהולנד ההערכה היא שהודפסו כ-3750000 עותקים. הדואר לא מספק נתונים אלו אבל לא היה שימוש נרחב בבול שכן התאריך המיוחד לשימוש שלו היה חמישה חודשים אחרי חלוקת החוברות. רבים איבדו, זרקו או שכחו להשתמש בבול ומספר הבולים ששימשו בפועל למשלוח הוא נמוך.

בגלל אופיו המיוחד של האירוע בצורה די נדירה חותמת הביטול היתה גם חותמת היום הראשון.

גליון הבול שצורף לחוברת התעריפים כשהבול במרכזו ונדבק מעצמו
הבול עצמו מציג בד קטיפה אדום שעליו מונחת שרשת של אבני חן מסודרות בעיגול ויוצרים את הספרה אפס. מצד ימין למטה יש את צמד האותיות Ct שמייצגות גם סנט וגם קארט.
הגליון שמקיף את הבול מכיל את הטקסט "בול זה שוויו 80 סנט ביום בו דואר PTT יתווסף לשוק המניות. תכשיט זה תקף כבול למשלוח מכתבים וגלויות במשקל של עד 20 גרם ליעדים בהולנד".
אגב, המילה "juweeltje" בהולנדית היא לא רק תכשיט אלא גם כינוי למשהו יפה מאוד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה