יום חמישי, 1 במרץ 2012

האמת המטרידה


בשנת 2009 ציינו מדינות רבות את התחממות כדור הארץ והנזקים הבלתי הפיכים שהתחממות זו מביאה לכדור שלנו בשנים האחרונות בהנפקת בולים. הנושא זכה להתעניינות רבה כששנתיים קודם לכן זכה אל גור בפרס נובל לשלום על פעילותו וסרטו הדוקומנטרי ("אמת מטרידה")  שהביאו למודעות העולמית את נושא ההתחממות הגלובלית ואיכות הסביבה.

את ציון ההתחחממות בבולים הוביל Itella's Philatelic Center שבפינלנד וכ-40 מדינות בסך הכל לקחו חלק בהנפקה המשותפת בין החודשים ינואר-מרץ 2009. הנושא המשותף היה שימור אזורי הקטבים והקרחונים וכל מדינה בחרה את העיצוב שלה שיתאר את הנושא. כולן הוסיפו את סמל הגביש הכחול (תמונה משמאל).

בולטת במיוחד בחדשנותה ובמקוריותה היתה ההנפקה של איסלנד. איסלנד הנפיקה גליון קטן עם שני בולים (בעריכים של 100 ו-130 קרונות) עם הדפס של פסים אדומים בצבע טרמוכרומי שמשנים גוון בהתאם לטמפרטורת הבול (למטה). השימוש (הגאוני לדעתי) בצבע כזה יצר פסים שמסמנים את האזורים מכוסי הקרח בקוטב הצפוני כאשר הגליון בטמפרטורה נמוכה. כאשר מחממים את הגליון נעלמים הפסים האדומים ומדגימים איך יראה איזור הקוטב הצפוני בשנת 2100 - כל הקרחונים בקוטב נעלמים.

הגליון של איסלנד

גודל הגליון: 80x120 mm

האזור הארקטי מתחמם מהר יותר יחסית לשאר אזורי כדור הארץ, בגלל חדירה של חום מאזורים חמים יותר, ובגלל לולאות משוב מחזק שמאפשרות חדירה של חום נוסף כאשר עוד קרח מפשיר. קצב ההפשרה של הקוטב מהיר יותר מהערכות משנים עברו שהתבררו כזהירות מידי. לפי שירות הקרח הקנדי, כמות הקרח בארכיפלג הארקטי המזרחי של קנדה ירדה ב-15 אחוז בין 1969 ו-2004. מלבד עליית מפלס הים, הפשרה זו צפויה לפגוע באופן קשה במערכת האקולוגית של האזור הארקטי. דובי קוטב לדוגמה, צפויים להיכחד בטבע כתוצאה מכך, עד סוף המאה ה-21, אם לא קודם לכן.

דובי קוטב - צפויים להיכחד
מבחינה מדעית המידול הזה מסתמך על ההנחה שכדור הארץ ימשיך להתחמם בקצב זהה לזה שראינו בשנים האחרונות. זו השערה שיש עליה מחלוקת בקרב מספר מדענים כשאלו טוענים שקצב ההתחממות יאט ולמעשה תהיה התקררות. מחזוריות שאנו רגילים לראות בטבע.
הציניים יראו מייד הזדמנויות עסקיות בהפשרת הקוטב - יפתח נתיב ימי בין יבשתי שיחסוך לאוניות מסע כ-10 ימים במעבר בין אוקיינוסים ועלויות ההובלה הימית יצנחו. בנוסף, משערים שיחשפו אזורים חדשים עם פוטנציאל גבוה להמצאות נפט. 

למרבה הצער ישראל לא השתתפה בהנפקה המשותפת. אם מי מהקוראים יודע האם האפשרות נשקלה ואם כן למה לא הצטרפנו בהנפקה משלנו, אשמח לקרוא בתגובות.


את רוב ההנפקות של מדינות אחרות באותה הנפקה משותפת ניתן לראות בצורה מרוכזת באתר הדואר הפיני ורשימה מלאה מופיעה כאן.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה