יום חמישי, 10 במאי 2012

בול המריבה

בול אחד קטן יכול לגרום לבעיות גדולות. דוגמא לכך הוא בול שהנפיקה ניקרגואה ב-1937. לפני שאמשיך בסיפור, אציג תחילה את הבול הבעייתי:




באופן לא נדיר הבול מציג מפה של המדינה המנפיקה - מדינת ניקרגואה. אלא שבול זה כולל בשטחה של ניקרגואה גם שטח די גדול שהמדינה השכנה, הונדורס, טוענת שהוא שלה. שטח זה היה תחת ויכוח בין שתי המדינות במשך תקופה ארוכה ונשאר מקור למתיחות. בשנת 1906 המלך אלפונסו ה-13 של ספרד החליט, בצורה שרירותית, לטובתה של הונדורס וקבע שהשטח הוא חלק משטחה. אולם ניקרגואה סירבה להכיר בהחלטה זו והמשיכה לטעון שהשטח שייך לה. כמו שקורה במקרים רבים אחרים במהלך ההיסטוריה (אין כמונו הישראלים להכיר זאת מקרוב) שטח המריבה רק הלך והעלה את המתח בין שתי המדינות לאורך השנים. לקראת סוף אוגוסט של שנת 1937, המועד בו הונפק הבול, המתח כבר היה בשיאו והיה דרוש ניצוץ קטן אחד כדי להבעיר את האזור ולגרום למלחמה בין שתי המדינות.
הונדורס זעמה למראה עיצוב הבול והגבולות שבו שהציגו בצורה שלא משתמעת לשני פנים למי שייך השטח. גורמים ממשלתיים, עיתונים ותחנות רדיו דרשו שהדואר הניקרגואי יאסוף את הבולים וישמיד אותם. השלטונות הניקרגואים מצידם התעקשו שהמפה מדויקת וסירבו לחזור בהם מההנפקה ולבטלה. הם אף ציינו, בניסיון להרגיע מעט את השכנים, שהם כתבו על גבי הבול שהשטח הוא "Territorio en litigio" - שטח מריבה. אולם העניינים לא נרגעו ובתוך מספר שבועות פרצו הפגנות אנטי-ניקרגואיות רחבות בעיר הבירה של הונדורס - טגוקסיגלפה. גם מצידו האחר של הגבול הרדיו בניקרגואה קרא לפעולה צבאית ודרישה שהצבא ישלח להגן על אזור הגבול. תושבי ניקרגואה אפילו החלו לאסוף תרומות במטרה לממן רכישת מטוסים לחיזוק הכוח האווירי של הצבא. כוחות מזויינים משתי המדינות החלו לנוע לכיוון שטח המריבה.

ברגע האחרון ארה"ב, קוסטה ריקה וונצואלה התערבו בכדי להרגיע את הרוחות בטרם תפרוץ מלחמה. שתי המדינות הסכימו למשוך בחזרה את הכוחות המזויינים מאזור המריבה והבטיחו לא להכניס לשם כוחות בעתיד. ומה לגבי הבול שהצית את השטח? כמובן שהסכם השלום קרא לאיסוף הבול הפוגע והשמדת מלאי ההנפקה הקיים. אולם את הנעשה אין להשיב והבול כבר הסתובב בשווקים ובולים שכבר היו בידיים פרטיות שימשו למשלוח דברי דואר במשך שנים אחרי הארוע.

אגב, אם נסתכל על מפה מודרנית נראה ששטח המריבה עדיין מסומן כחלק משטחה של מדינת הונדורס. כנראה שקביעת עובדות על גבי בולים לא עוזרת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה